Elforog a csigám! Hogyan ismerjem fel?
A hajócsavar belső gumibetétjét úgy tervezték, hogy elnyelje az impulzusokat, amelyek gyorsításkor vagy gázelvételkor keletkeznek, de a gumibetét nagyobb energiát is képes elnyelni például, ha a csiga ütközik valamivel. Ilyenkor a csiga elfordul a gumibakon, hogy védje a hajtómű és a motor alkatrészeit.
Azonban, ha a csiga már egyszer megforgott, nem lesz tökéletes az erőátvitel. A jelenség hasonlít a csúszó kuplunghoz. A legtöbb esetben marad elegendő tapadás ahhoz, hogy a propeller alacsony fordulatszámon működjön egyfajta “hazatérés” üzemmódban. Viszont, ha a fordulatszámot növeljük, a motor felpörög és a hajó nem, vagy alig gyorsul, mert a csiga tengelye elkezd szabadon forogni.
De, nem minden esetben dönthető el egyértelműen, hogy a csiga elforog-e vagy sem. Előfordul, hogy csak a motor egy bizonyos fordulatszám feletti tartományában érezhető a jelenség, ezért nehéz eldönteni, hogy váltó, motor, kavitálás vagy egyéb teljesítményvesztés okozza a jelenséget.
Hogyan ellenőrizhető, hogy elforog-e a propeller?
A legegyszerűbb módszer, ha próbaút előtt megjelöljük a propellertengely hátulját. A jelölés történhet vízálló filccel, festékkel vagy akár reszelővel is. A teszt utat követően, ha a jelölések nincsenek egyvonalban, akkor a csiga biztosan elforgott a gumi betéten.
Javítható az elforgott csiga?
Az ilyen propeller otthoni körülmények között általában nem javítható. Szervizben érdemes felméretni a csigát, ahol egyértelműen eldönthető, hogy menthető-e az alkatrész vagy teljes csere szükséges.