A laminált és gélbevonattal ellátott hajók felületét az algagátló megfelelő feltapadása érdekében egy alapozóbevonattal kell ellátni. Az algagátló ugyanis egy folyamatosan átnedvesedő réteganyag, vagyis nem vízzáró bevonat. Az átnedvesedése során, attól függően, hogy mekkora a szemcséket összefogó gyanta mennyisége, beszélünk önkopó vagy kemény algagátlóról.
Blog
Motoros kishajók vizsgáztatása vagy másnéven szemléje előre meghirdetett időpontokban történik. A szemle során műszaki alkalmasságot és a kötelező felszerelések listáját ellenőrzi a hatóság.
Régóta követjük Ljasuk Dimitry Youtube csatornáját. Filmjeinek rendszeres témája a Tisza értékeinek bemutatása. Csodálatos képi világával és témaérzékenységével filmjei közelebb hozzák az embereket a természethez, és felhívják a figyelmet annak védelmére.
A hajók, motorok és hajócsavarok tervei közül garantáljuk, hogy ilyet még nem láttál. A hajóipar mindig újít, és ezek az újítások néha szokatlan utakra vezetnek.
A BlueNav, egy franciaországi elektromos meghajtással foglalkozó cég, amely elektromos motorok és alternatív meghajtási rendszerek fejlesztésére specializálódott a kedvtelési célú hajók számára. A vállalat vezérigazgatója, Xavier Lacherade szerint „alapvető céljuk a fenntartható hajózás támogatása, amely lehetővé teszi az önfeledt hajózást és a természet közelségét”.
A hajózás költségei közül az egyik legnagyobb tétel az üzemanyagra fordított kiadás. Mindannyian tisztában vagyunk ezzel, és ezért igyekszünk takarékos vezetési stílust kialakítani.
A Boat Blurb cikkének alapján felsorolunk néhány tippet és irányelvet, ami a segít, hogy elkerüljük az indokolatlanul magas üzemanyag felhasználást. Bár a hajók és motorok között óriási különbségek vannak, számos olyan tényező van, amely szinte minden motorcsónakra érvényes.
Bár az ozmózis jelensége normális az üvegszálas hajók külső burkolatán, de minden tulajdonos tart tőle. És ez nem véletlen. A súlyos károk odafigyeléssel elkerülhetők. De mi az ozmózis és hogyan alakul ki ez a jelenség?
Az ozmózis az a „gonosz”, amely a tartósan vízben lévő, laminált üvegszálas hajókat lassanként felemészti. Ez a fizikai-kémiai jelenség leggyakrabban úgy jelentkezik, hogy a gélréteg felszíne alatt hólyagok képződnek.
A hajós babonák a tengeren töltött korai időkből erednek. Akkoriban a különböző veszélyekre és jelenségekre még nem ismertek tudományos magyarázatokat. A babonákban való hit egyfajta kontrollt jelentett, amikor életük oly sok része kiszámíthatatlan volt.
A technológia segítségével a hajózás ma már sokkal biztonságosabb. Mivel azonban ezek a hiedelmek évszázadokon át működni látszottak, sok hajós nem akarja elrontani a dolgot. Íme, néhány klasszikus és furcsa babona, melyek a mai napig tartják magukat.
A hajótestek formája inkább elméleti kérdés, de a gyakorlatban az egyik legmeghatározóbb paramétere a hajóknak, csónakoknak. A hajótest a hajó külső héja, amely szerkezeti tartást, stabilitást és felhajtóerőt biztosít. A hajótest alakja a jármű számos tulajdonságát befolyásolja, a sebességtől, a kényelemtől és a manőverezhetőségtől kezdve a tárolásig és a fedélzeti elrendezésig.
A hajótest feladatai
- Megfelelő felhajtóerő biztosítása, hogy a hajót a víz felett tartsa.
- A stabilitás biztosítása és a borulás megakadályozása
- A belső eszközök és utasok védelme
- Elősegíti a vízen való mozgást
- A tömeg tárolása és megfelelő elosztása
A Boating Tech szerkesztői csapata 2024-ben mintegy 120 hajót tesztelt. Számos kategória hajói képviseltették magukat, különféle motorokkal. Ebből a hajóállományból gondos mérlegelés után kerültek ki azokat a csúcshajók, amelyek a legjobb benyomást tették.
Az értékelés szempontjai a következők voltak. Először is, a hajónak biztonságosnak kell lennie, valamint az iparág legjobb gyakorlatai szerint kell tervezni és építeni azokat. Ehhez az American Boat and Yacht Council (ABYC) által meghatározott szabványokra, valamint más közzétett és elismert forrásokra támaszkodtak a zsűritagok.
Másodszor, a hajókat kategóriatársaik alapján ítélték meg. Nem szerencsés, ha egy vízi sporthajót egy horgászhajóval hasonlítunk össze. Viszont nem minden hajókategória képviselteti magát, így ez nem jelenti azt, hogy az itt nem szereplő más kategóriákba tartozó hajók valamilyen módon rosszabbak lennének.
Amikor egy új jacht tervezéséről és gyártásáról van szó, tisztában kell lenni azzal, hogy mi a hajó tervezett küldetése. A gyártók részéről gyakori kísértés, hogy minden potenciális vevő szinte mindent megengedhet magának, és ez általában azt eredményezi, hogy az igényeket nem jól mérik fel. Ezt a csapdát az új Schaefer V44 elkerüli azzal, hogy nyilvánvaló és jól meghatározott küldetése van, márpedig ebben az esetben a kényelem és elegancia mindenek előtti szempont volt.
A legtöbb külmotor gyártó azt tanácsolja, hogy az alsórészben lévő hajtóműolajat 100 óránként vagy évente egyszer (amelyik előbb bekövetkezik) cseréljük ki. A tiszta olaj kritikus fontosságú. A hajtómű szerkezete nagy terhelésnek van kitéve és fogaskerekeinek védelme kiemelten fontos a hibák és károk megelőzése szempontjából.
A hajtóműolaj cseréje egyszerű művelet, amelyet otthon is könnyen elvégezhetsz.
A hűvösebb időjárásnak köszönhetően egyre többen gondolkodnak azon, hogy felveszik a hajójukat és ezzel befejezik az idei szezont. A hajó téli felkészítésén kívül az utánfutóra is gondolni kell. Sok esetben a hajószállítók feladatra várva hónapokat töltenek a parton, de közben állapotuk romolhat. Nézzük át, miket érdemes használat előtt ellenőrizni a trélereken.
Nevezhetjük fendernek, puffernek, ütközőbójának vagy ütközőbabának, stb. Ez a felszerelés alapvető kelléke a hajózásnak, viszont sok a bizonytalanság, hogy milyen puffert válasszunk hajónkhoz, és mégis mennyire van szükség. Ezekre a kérdésekre válaszolunk fender-útmutatónkban.
Kezdő hajósok tudják, rutinosok talán emlékeznek, hogy a kikötéssel járó feladatok jó néhányszor megizzasztják az embert, még akkor is, ha rendszeresen ugyanarra helyre kötünk. Éppen ezért a kikötési tanácsoknak se szeri, se száma. Nem is szeretnénk a spanyolviasz feltalálásával foglalkozni, de néhány általános tanáccsal megpróbálunk segíteni. Cikkünket a leboat.co.uk hajós oldal inspirálta.
100 üzemóránként, vagy legalább évente egyszer cserélni kell a hajók hajtóműolaját. A hajtóműolaj cseréje során nemcsak a sebességváltó és a hajtómű kap friss kenőanyagot, de ellenőrizhetjük, hogy nem került-e víz a rendszerbe. Ha az olaj a képen láthatóan opálos, az olaj leeresztése után forduljunk szakszervízhez.
A hajócsavar belső gumibetétjét úgy tervezték, hogy elnyelje az impulzusokat, amelyek gyorsításkor vagy gázelvételkor keletkeznek, de a gumibetét nagyobb energiát is képes elnyelni például, ha a csiga ütközik valamivel. Ilyenkor a csiga elfordul a gumibakon, hogy védje a hajtómű és a motor alkatrészeit.
A hajóülések tisztítása fontos feladat, mert javításuk vagy cseréjük költséges dolog.
Sokat lehet olvasni a csónakmotorok téliesítésének fontosságáról, de a víz máshol is megbújhat. Például sok hajón az ivóvizet a fedélzet alatti tartályban tárolják, és szivattyúkkal juttatják el a csapokhoz, zuhanyozókhoz. Éppen ezért fontos művelet a hajó ivóvízrendszerének téliesítése.
Téli tároláskor a hajóban lévő elektronikai eszközökre érdemes külön figyelmet fordítani. Íme néhány tipp tárolásra való felkészítéséhez.
Gyakran előfordul, hogy a csónakmotort szárazföldön kell beindítani, jellemzően javítás vagy szervizelés közben, de próba vagy tengeri használat utáni átöblítés miatt is szükség lehet rá. A nyitott vízhűtésű motorok a hűtővizet általában a hajtóművön található nyíláson keresztül szívják fel. Szárazföldi indításkor a hűtővizet nekünk kell biztosítanunk, hogy a motort ne érje károsodás. Most a csónakmotor parti indításához adunk tippeket.
2022 év elején felreppent a hír, hogy jelentős változás elé nézünk a csónaknak minősülő hajók szabályozásában. Mostanra tudható; jogsi nélkül kétszer annyi „vizipacit” pakolhatunk csónakunk farára, mint eddig.
Hajók téli felkészítése számos lépést igényel. Ha nem szakszervizben végeztetjük, érdemes körültekintően elvégezni, mivel a fagypont alatti hőmérséklet és a hosszú állás komoly károkat okozhat ha a hajód nem megfelelően védett.
Nem túl jó hír, de a modern üzemanyagoknak is van lejárati ideje. A túltárolt benzin vagy gázolaj teljesen tönkreteheti a motort. Ha az első tavaszi napokat szervizelés helyett hajózással töltenéd, érdemes a téli tároláskor az üzemanyagrendszered megóvásáról gondoskodni.
Minden hajós várja a szezon kezdetét, de mielőtt gyorsan vízre tennénk hajónkat, csónakunkat néhány fontos feladatot el kell végeznünk, hogy ne érjen minket majd váratlan meglepetés a vízen. Ellenőrzés, karbantartás és javítás. Segítünk eligazodni a legfontosabb feladatok között. Kezdjünk hozzá!
Ha kormánybovdent kell cserélnünk vagy új kormányrendszert szeretnénk építeni a hajónkba meg kell állapítanunk a hosszát, ami nem is olyan egyértelmű feladat, mint gondolnánk.
Csónakokban, hajókban a kötelező felszerelés része a hajótest vízmentesítésére szolgáló eszköz. Ez lehet akár szapoly vagy fenékvízszivattyú is. Blogcikkünkben az utóbbiról lesz bővebben szó.
A boating.com magazin három tapasztalt hajóst kérdezett a tréleres tolatásról, mert az ezzel kapcsolatos problémák a "kikötési tanácsok" és a "mekkora teljesítményre van szükségem" mellett a leggyakoribb olvasói kérdések közé tartoznak.
Míg az üvegszálas hajók gélbevonatának kezelésére számos új termék, például kerámia és grafén spray-k jelentek meg, a hagyományos hajóviasz továbbra is a leghatékonyabb és legolcsóbb módja annak, ami megvédi a hajótestet a szennyeződésektől, foltoktól és az UV káros hatásaitól.
Motoros kishajók vizsgáztatása vagy másnéven szemléje előre meghirdetett időpontokban történik. A szemle során műszaki alkalmasságot és a kötelező felszerelések listáját ellenőrzi a hatóság.
A fa hajók ideje már lejárt és ma már leginkább üvegszálas testekkel találkozunk a vizeken. Az alumínium hajók az utóbbi időben viszont egyre népszerűbbek lettek így több horgász és kedvtelési hajós is a könnyű fémből épült modelleket választja. De vajon melyik a jobb? Előre eláruljuk: nem tudjuk eldönteni, hiszen nem csak objektív, hanem egyéni szempontok is vannak. Az előnyöket és hátrányokat viszont összegyűjtöttük. Lássuk!
Megkértük a egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia platformot a Chat GPT, hogy állítson össze egy 10-es tipp listást kezdő hajósok számára.
Az időjárás kezd hűvössé válni, de a szezon még meghosszabítható. Ehhez adunk néhány tippet. Mielőtt a hajó partra kerül és a téliesítés munkálatait elkezdjük, kalandra fel!
Közeleg a tél és a motorok téliesítésén a legtöbben már túl is estek. A hajók néhány hónap kényszerpihenőn állnak majd a parton. A tárolásukhoz adunk tíz praktikus tippet.