A hűvösebb időjárásnak köszönhetően egyre többen gondolkodnak azon, hogy felveszik a hajójukat és ezzel befejezik az idei szezont. A hajó téli felkészítésén kívül az utánfutóra is gondolni kell. Sok esetben a hajószállítók feladatra várva hónapokat töltenek a parton, de közben állapotuk romolhat. Nézzük át, miket érdemes használat előtt ellenőrizni a trélereken.
Blog
Nevezhetjük fendernek, puffernek, ütközőbójának vagy ütközőbabának, stb. Ez a felszerelés alapvető kelléke a hajózásnak, viszont sok a bizonytalanság, hogy milyen puffert válasszunk hajónkhoz, és mégis mennyire van szükség. Ezekre a kérdésekre válaszolunk fender-útmutatónkban.
Kezdő hajósok tudják, rutinosok talán emlékeznek, hogy a kikötéssel járó feladatok jó néhányszor megizzasztják az embert, még akkor is, ha rendszeresen ugyanarra helyre kötünk. Éppen ezért a kikötési tanácsoknak se szeri, se száma. Nem is szeretnénk a spanyolviasz feltalálásával foglalkozni, de néhány általános tanáccsal megpróbálunk segíteni. Cikkünket a leboat.co.uk hajós oldal inspirálta.
100 üzemóránként, vagy legalább évente egyszer cserélni kell a hajók hajtóműolaját. A hajtóműolaj cseréje során nemcsak a sebességváltó és a hajtómű kap friss kenőanyagot, de ellenőrizhetjük, hogy nem került-e víz a rendszerbe. Ha az olaj a képen láthatóan opálos, az olaj leeresztése után forduljunk szakszervízhez.
A hajócsavar belső gumibetétjét úgy tervezték, hogy elnyelje az impulzusokat, amelyek gyorsításkor vagy gázelvételkor keletkeznek, de a gumibetét nagyobb energiát is képes elnyelni például, ha a csiga ütközik valamivel. Ilyenkor a csiga elfordul a gumibakon, hogy védje a hajtómű és a motor alkatrészeit.
A hajóülések tisztítása fontos feladat, mert javításuk vagy cseréjük költséges dolog.
Sokat lehet olvasni a csónakmotorok téliesítésének fontosságáról, de a víz máshol is megbújhat. Például sok hajón az ivóvizet a fedélzet alatti tartályban tárolják, és szivattyúkkal juttatják el a csapokhoz, zuhanyozókhoz. Éppen ezért fontos művelet a hajó ivóvízrendszerének téliesítése.
Téli tároláskor a hajóban lévő elektronikai eszközökre érdemes külön figyelmet fordítani. Íme néhány tipp tárolásra való felkészítéséhez.
Gyakran előfordul, hogy a csónakmotort szárazföldön kell beindítani, jellemzően javítás vagy szervizelés közben, de próba vagy tengeri használat utáni átöblítés miatt is szükség lehet rá. A nyitott vízhűtésű motorok a hűtővizet általában a hajtóművön található nyíláson keresztül szívják fel. Szárazföldi indításkor a hűtővizet nekünk kell biztosítanunk, hogy a motort ne érje károsodás. Most a csónakmotor parti indításához adunk tippeket.
2022 év elején felreppent a hír, hogy jelentős változás elé nézünk a csónaknak minősülő hajók szabályozásában. Mostanra tudható; jogsi nélkül kétszer annyi „vizipacit” pakolhatunk csónakunk farára, mint eddig.
Hajók téli felkészítése számos lépést igényel. Ha nem szakszervizben végeztetjük, érdemes körültekintően elvégezni, mivel a fagypont alatti hőmérséklet és a hosszú állás komoly károkat okozhat ha a hajód nem megfelelően védett.
Nem túl jó hír, de a modern üzemanyagoknak is van lejárati ideje. A túltárolt benzin vagy gázolaj teljesen tönkreteheti a motort. Ha az első tavaszi napokat szervizelés helyett hajózással töltenéd, érdemes a téli tároláskor az üzemanyagrendszered megóvásáról gondoskodni.
Minden hajós várja a szezon kezdetét, de mielőtt gyorsan vízre tennénk hajónkat, csónakunkat néhány fontos feladatot el kell végeznünk, hogy ne érjen minket majd váratlan meglepetés a vízen. Ellenőrzés, karbantartás és javítás. Segítünk eligazodni a legfontosabb feladatok között. Kezdjünk hozzá!
Ha kormánybovdent kell cserélnünk vagy új kormányrendszert szeretnénk építeni a hajónkba meg kell állapítanunk a hosszát, ami nem is olyan egyértelmű feladat, mint gondolnánk.
Csónakokban, hajókban a kötelező felszerelés része a hajótest vízmentesítésére szolgáló eszköz. Ez lehet akár szapoly vagy fenékvízszivattyú is. Blogcikkünkben az utóbbiról lesz bővebben szó.
A boating.com magazin három tapasztalt hajóst kérdezett a tréleres tolatásról, mert az ezzel kapcsolatos problémák a "kikötési tanácsok" és a "mekkora teljesítményre van szükségem" mellett a leggyakoribb olvasói kérdések közé tartoznak.
Míg az üvegszálas hajók gélbevonatának kezelésére számos új termék, például kerámia és grafén spray-k jelentek meg, a hagyományos hajóviasz továbbra is a leghatékonyabb és legolcsóbb módja annak, ami megvédi a hajótestet a szennyeződésektől, foltoktól és az UV káros hatásaitól.
Motoros kishajók vizsgáztatása vagy másnéven szemléje előre meghirdetett időpontokban történik. A szemle során műszaki alkalmasságot és a kötelező felszerelések listáját ellenőrzi a hatóság.
A fa hajók ideje már lejárt és ma már leginkább üvegszálas testekkel találkozunk a vizeken. Az alumínium hajók az utóbbi időben viszont egyre népszerűbbek lettek így több horgász és kedvtelési hajós is a könnyű fémből épült modelleket választja. De vajon melyik a jobb? Előre eláruljuk: nem tudjuk eldönteni, hiszen nem csak objektív, hanem egyéni szempontok is vannak. Az előnyöket és hátrányokat viszont összegyűjtöttük. Lássuk!
Megkértük a egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia platformot a Chat GPT, hogy állítson össze egy 10-es tipp listást kezdő hajósok számára.
Az időjárás kezd hűvössé válni, de a szezon még meghosszabítható. Ehhez adunk néhány tippet. Mielőtt a hajó partra kerül és a téliesítés munkálatait elkezdjük, kalandra fel!
Közeleg a tél és a motorok téliesítésén a legtöbben már túl is estek. A hajók néhány hónap kényszerpihenőn állnak majd a parton. A tárolásukhoz adunk tíz praktikus tippet.