A hajószállító utánfutó őszi ellenőrzése
A hűvösebb időjárásnak köszönhetően egyre többen gondolkodnak azon, hogy felveszik a hajójukat és ezzel befejezik az idei szezont. A hajó téli felkészítésén kívül az utánfutóra is gondolni kell. Sok esetben a hajószállítók feladatra várva hónapokat töltenek a parton, de közben állapotuk romolhat. Nézzük át, miket érdemes használat előtt ellenőrizni a trélereken.
TENGELYEK ÉS CSAPÁGYAK
A megfelelő gördülés érdekében a tengelyeket és csapágyakat mindenképpen ellenőriznünk kell. Az útviszonyoktól függően változhat az állapotuk, ezért érdemes őket évente egyszer átnézni. Fontos a tengely tisztántartása, drótkefés tisztítása, illetve egyes tengelyek megkövetelik a felületkezelést is. A még üres, terheletlen futót mozgassuk előre-hátra. Ha könnyedén hang nélkül fut, nem lesz gond a szállítással. Minden olyan rendellenesség, ami a kerekek szorulására vagy hibás futására utal, azonnali szervízigényt jelez.
ALVÁZ
A rozsdásodás és a só maró hatása elleni védelem elengedhetetlen az utánfutó éllettartamának meghosszabbítása szempontjából. Mossuk le a futót magasnyomású mosóval, és ha szükséges zsírtalanítsuk. A rozsdás részeket általában szemmel is jól lehet látni. A felületi hibákat a tréler élettartama érdekében mindenképp javítsuk!
A sérült horganyzás vagy a festés idővel nagy területű rozsdásodást eredményez, ráadásul a zártszelvényeken belsejébe nem látunk. Győződjünk meg róla, hogy a zártszelvényekben nem lötyög-e a víz, hiszen a fentről, hegesztésnél beszivárgó víz a téli hideg hatására megfagyhat és tönkreteszi azt. Érdemes átkopogtatni a gyanúsabb részeket, hogy „tompább” hang helyeken kialakult- e rejtett korrózió.
Megelőzésképpen, a zártszelvény keret alján érdemes vízleeresztő furatokat készíteni.
FÉKEK
Fékes utánfutók esetében vizsgáljuk meg a fékkötelek burkolatát, kezeljük őket orsóolajjal. Ha cserélni kell a bovdeneket, akkor válasszunk minőségi termékeket. A bovdenház ne legyen sérült, hiszen akkor víz és szennyeződés juthat bele, illetve a kapcsolófej mögött elhelyezkedő gumiharmonikáról se feledkezzünk meg. A fékbeállítások ellenőrzése elengedhetetlen biztonsági követelmény.
VONÓFEJ ÉS KAPCSOLÓFEJ
Fontos, hogy a vonófejet fél évente zsírozzuk. A vonófej használat során kikophat, hiszen a rozsda kis rétegeket marhat le róla, ezáltal csökken az átmérője, és leakadhat a fejről. A zsírozás előtt érdemes a vonófejet féktisztítóval zsírtalanítani, majd újra zsírozni.
A kapcsolófej esetében a menetirányra keresztben álló csapokat olajozzuk be! Vigyázzunk, hogy ne szennyeződjenek! Majd a vonógömbre csatlakozó nyelvet kezeljük zsírral!
ELEKTROMOS RENDSZER
Az időjárásnak az elektromos rendszer van kitéve a legjobban. A kábelek UV hatásnak, a csatlakozók korróziónak, a világítótestek párának, stb. Vontatás előtt elektromos berendezéseinket a gépjárműhöz csatlakoztatva ellenőrizzük végig! Ne feledkezzünk meg a hátsó lámpák mellett a fék- és az index lámpák működéséről sem. Esetleges hibákat mindenképp meg kell szüntetni, hiszen közlekedésbiztonsági kérdésről van szó. A csatlakozók állapotát is ellenőrizzük, az elöregedett, szétmállott elemeket cseréljük újra! Izzóinkat is kísérjük figyelemmel, ha nem jó az érintkezés, akkor kontakt spray-vel fújjuk be az izzó érintkező felületét, mely távol tartja a nedvességet és párát, ezáltal véd a korrodálódástól, megnöveli az izzók élettartamát!
KEREKEK
A porvédő kupakot évente egyszer zsírral kell kezelnünk, de ne túl sokkal mert a sok zsír lenyomhatja a kerékről a porvédő kupakot. Zsírozás előtt mindenképpen tisztítsuk ki, zsírtalanítsuk a porvédő kupakot!
GUMIABRONCSOK
A biztonságos vezetés egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. Ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük állapotukat. Ne legyen kopott, sérült, elhasználódott vagy repedt, mert ezek rizikófaktorok a közlekedés során! Ellenőrizzük a guminyomást és a profilmélységet is!
EGYÉB ALKATRÉSZEK
Az utánfutón található görgők, prizmák, rendszámtáblatartó karbantartása is fontos. Ellenőrizzük és ha szükséges cseréljük ezeket.