
Mikre érdemes figyelned fender választásnál? (útmutató)
Nevezhetjük fendernek, puffernek, ütközőbójának vagy ütközőbabának, stb. Ez a felszerelés alapvető kelléke a hajózásnak, viszont sok a bizonytalanság, hogy milyen puffert válasszunk hajónkhoz, és mégis mennyire van szükség. Ezekre a kérdésekre válaszolunk fender-útmutatónkban.
Mi az a fender és mikor kell használni?
A fender egy olyan eszköz, amely megakadályozza a hajótest karcolódását és egyéb sérüléseit a kikötőben való manőverezés közben, illetve a kikötőben való kikötéskor. vagy a hajó és a hajó közötti érintkezés során. A fenderek a hajó méretétől függően különböző méretekben és formákban kaphatók. Az ütközőbója leggyakrabban felfújható rugalmas műanyagból készül, de vannak lapos polifoam vagy kötélből font változatai is.
Hány puffere van szükség a fedélzeten?
A legfeljebb 10 méter hosszú hajók esetében általános szabály, hogy mindkét oldalon minimum két-két puffer legyen. A 10 méternél hosszabb hajókon legjobb, ha oldalanként minimum 3-4. A hajó formájától függően, szükség lehet több puffere is. Az oldalsó fendereknek kikötéskor a helyükön kell lenniük, de előfordulhat, hogy szükség lesz pótfenderekre, hogy ellensúlyozzák a hullámzást vagy az erős szelet, amely a dokkhoz vagy a partfalhoz szorítja a hajót. Sok helyzetben jól jöhet, ha többféle formájú vagy típusú fenderrel rendelkezel.
Melyik fender melyik hajóhoz? A különböző típusú fenderek.
Egyrészt a korlátozott tárolóhely, másrészt a nagyfokú védelmi igény miatt nehéz döntést kell hozni a fenderek kiválasztását illetően. Ez a probléma azonban enyhíthető a fenderek megfelelő kiválasztásával.
A fenderek standard típusai a gömb és a hosszú fenderek. Nagyon oda kell figyelned arra, hogy azonos méretű és kialakítású típusokat vásárolj, mert a nyomást egyenletesen kell elosztani a fenderek között, mivel a méretek keveredése egyenlőtlen nyomást gyakorolhat a hajódra.
A fenderek méretét elsősorban a hajó hossza és a hajótest víz feletti magassága alapján kell kiválasztani. Minél nagyobb a hajó mérete, annál nagyobb hatással lesz a szél és a hullámok a hajótestre, ami azt jelenti, hogy nagyobb védelmet kell biztosítani a hajótestnek. A nagy szabadoldal sokkal hosszabb fendereket igényelhet, mint egy hasonló súlyú és hosszúságú, de alacsony szabadoldalú hajó.
A hosszú fender
A hosszú fender a legelterjedtebb típus. Népszerűségének elsődleges oka a könnyű kezelhetősége és az, hogy szükség szerint függőlegesen vagy vízszintesen is ki lehet helyezni.
A gömb fender
A gömb alakú ütközőbója, ahogy a neve is mutatja, gömb alakú, amely a hosszú fenderhez hasonlóan levegővel van felfújva, és kemény PVC anyagból készült, megerősített egyetlen szemmel.
A gömb fender kiváló ütközési pontvédelemmel rendelkezik, és a hosszú fenderhez hasonlóan könnyen gördül, hogy az érintkezési pont a hajótesttel együtt mozogjon. A gömbfendereket gyakran használják szűk helyeken való manőverezéskor vagy zsilipekbe való be- és kihajózáskor.
Gyakran nevezik őket "készenléti fendereknek". Emellett nagyon sokoldalúak, használhatók horgonyzóhely megjelölésére, bójaként, vagy ideiglenes felszedőkötelek lebegtetésére.
Lapos és párna fenderek
A párnás és lapos fenderek nagyszerű kiegészítői bármely hajó felszerelésének. Az ilyen típusú fenderek nagy előnye a kiváló tárolhatóság, az elcsúszás alacsony lehetősége és a sokféle felhasználási lehetőség. A párnás fenderek habszivacsból készülnek, és modelltől függően nejlonbevonattal is elláthatók.
A párnafendereket gyakran használják zsilipeken, daruknál és csúszópályákon. Az egyetlen hátrányuk a hagyományos PVC fenderrel szemben a könnyűségük, ami erős szélben történő kikötéskor a fenderek elrepülését okozhatja. Ezenkívül a párnafender nem olyan tartós, mint a hagyományos PVC-fender.
Dokkfenderek
A dokkfenderek ideálisak, ha helyet akarunk megtakarítani a fedélzeten és rendszerint ugyanarra a helyre kötsz ki. Természetesen ettől függetlenül a saját biztonságod érdekében mindig elég fenderrel kell rendelkezned a fedélzeten, de sok gondot és időt megspórolhatsz magadnak azzal, ha használsz kikötőhelyre telepített dokkfendereket.
Hol tárolhatom a fendereket?
A hajófenderek általában a tárolóhely nagy részét elfoglalják, Mindazonáltal a biztonság a fedélzeten továbbra is elsődleges fontosságú. De akkor hol tároljuk őket? A fedélzet és a korlát tökéletes hely erre a célra.
Nagy választékban megtalálhatók a stabil rozsdamentes acélból készült fender kosarak, amelyek könnyen felszerelhetők a hajókorlátokra. A sokféle fendertartóval a hajó tatjára is felszerelheted a fendereket, ahol a legkevésbé zavarják a helykínálatot.
Mekkora nyomásra van szüksége egy fendernek?
A hosszú és gömb alakú fenderek térfogatuk miatt alacsony belső nyomást igényelnek. Az ajánlott nyomásuk általában 0,15 és 0,2 bar között van; Általánosságban elmondható, hogy a hosszú fenderek nem dudorodhatnak ki oldalirányban, miközben felpumpálják őket, és teljes ellenállás nélkül kell tudni benyomni a fendert.
Javasoljuk, hogy teszteld a fenderek megfelelő nyomását. A mérsékelt nyomásvesztés normális, és időnként újra fel kell fújni a fendereket, mivel a benne lévő elégtelen nyomás csökkenti a megfelelő védelem biztosításának képességét. A túl nagy nyomás azonban csökkenti a fender párnázó hatását.
Nézd meg a videóinkat, hogyan fújd fel a fendert, ereszd le vagy cserélj szelepet:
Nézd meg fendereinket és a kiegészítőket