
A leggyakoribb hajótest típusok
A hajótestek formája inkább elméleti kérdés, de a gyakorlatban az egyik legmeghatározóbb paramétere a hajóknak, csónakoknak. A hajótest a hajó külső héja, amely szerkezeti tartást, stabilitást és felhajtóerőt biztosít. A hajótest alakja a jármű számos tulajdonságát befolyásolja, a sebességtől, a kényelemtől és a manőverezhetőségtől kezdve a tárolásig és a fedélzeti elrendezésig.
A hajótest feladatai
- Megfelelő felhajtóerő biztosítása, hogy a hajót a víz felett tartsa.
- A stabilitás biztosítása és a borulás megakadályozása
- A belső eszközök és utasok védelme
- Elősegíti a vízen való mozgást
- A tömeg tárolása és megfelelő elosztása
A leggyakoribb hajótest típusok
Vízkiszorításos hajótestek
A vízkiszorításos hajótest minden olyan hajótest, amely a vizet félretolva segíti a hajó mozgását a vízben. Mozgás közben ez nagy ellenállást fejt ki, ezért a vízkiszorításos hajótesttel rendelkező hajók általában lassabb járásúak, de stabilak, miközben nagy súlyt tudnak szállítani. A vízkiszorításos hajótesttel rendelkező hajók közé tartoznak a nagy hajók, például a sétahajók, teherhajók és a vitorlások.
Sikló hajótestek
A siklóhajók általában kisebb, könnyebb hajók, amelyeket sebességre optimalizáltak. A siklóhajók lassú haladáskor vízkiszorításos hajóként viselkednek, de ahogy gyorsulnak, a hajótest alakja és a sebesség együttesen felhajtóerőt generál, ami a hajót kiemeli a vízből, így a felszín felett siklik. Ebbe a kategóriába tartoznak a motorcsónakok és sporthajók.
Fél-vízkiszorításos hajótestek
Ez a hajótest típus a vízkiszorításos és a siklóhajók előnyeit ötvözi. A test felépítése mélyebb merülésre, azaz stabilitásra, de ugyanakkor nagyobb sebességre is alkalmassá teszi. Nagy teljesítményű motorizációt igényel. Jellemzően motoros jachtok, cirkálók rendelkeznek ilyen testel.
A leggyakoribb hajótest formák
Kerekfenekű test
A legtöbb vízkiszorításos hajó kerekfenekű is egyben. A lekerekített forma biztosítja a legkisebb ellenállást, és a leghatékonyabban vízkiszorítást. A kerek aljú hajótestek nagyon sima, kényelmes menettulajdonságokat biztosítanak, de legnagyobb hátrányuk az instabilitás. A billegés kisebb, kerek fenekű csónakoknál jól érezhető, de nagyobb hajóknál pl. tőkesúllyal kompenzálják.
Laposfenekű test
A laposfenekű hajótesteket úgy tervezték, hogy a víz tetején feküdjenek, és használat közben kicsi legyen az elmozdulásuk. A lapos fenekű hajók az ellenállás hiánya miatt relatíve gyorsan haladhatnak, de ha a víz hullámos a menettulajdonságaik kellemetlenné válnak. A lapos fenekű csónakok meglehetősen stabilak, mivel nem billegnek, nem borulékonyak. A laposfenekű hajók általában olcsóbban építhetők és kisebb motorteljesítménnyel működtethetők, mivel nincs szükségük felhajtóerőre ahhoz, hogy a víz felszíne felett siklani tudjanak. Előnye még, hogy a lapos fenék a csónak belsejében nagy teret biztosít.
V-alakú test
A V-alakú hajótestek a siklóhajók kategóriába tartoznak. Ezek a kialakítású testek különösen a szabadidős tevékenységekre szánt hajóké. Nagy sebességnél is sima utazást tesznek lehetővé és jól teljesítenek nagyobb hullámzásban is. Hátrányuk, hogy nagyobb motorokat igényelnek és kevésbé üzemanyag-takarékosak, mint más hajótest kialakítások.
A hatásfok és stabilitás növelése érdekében a V-alakú hajótestnek két további altípusát alakították ki.
- Módosított V-alakú hajótest: A hajó orra V-alakú, de hátrafele haladva a fartükör irányába a test ellaposodik. Ez a kialakítás nagyobb stabilitást biztosít.
- Lépcsős hajótest: A fenéken kiképzett lépcsők elősegítik a gyorsabb vízleválasztást a hajótesttől. A lépcsős kialakítás csökkenti a vízfelülettel való érintkezést és a légellenállást.
Többtestű hajók
A többtestű hajók két vagy több különálló hajótestből álló, de egy egyéget képző járművek. Ide tartoznak a katamaránok és trimaránok. Ezek a hajótest típusok a vízkiszorításos és a siklóhajók kategóriájába is tartozhatnak, formájuktól és motorjaik méretétől függően. A széles fedélzet miatt a többtestű hajók stabilabbak, mint az egytestű típusok. Bár jól kezelik a hullámos, háborgó vizet, nagy fordulási sugaruk van.
Ebbe a kategóriába sorolhatók az alagút és M testű hajók is. Ezek tulajdonságaikban ötvözik a V-alakú test siklási képességeit és a többtestű hajók stabilitását. Jó úszóképességel, gyors felsiklással és bőséges belső helykihasználással rendelkeznek.
Pontonhajók
A pontonhajók hosszú, általában alumíniumból készült úszócsöveken úsznak és közlekednek. Néha többtestű típusnak tekintik. Előnyük, hogy ezek a formák maximalizálják a rendelkezésre álló fedélzeti helyet. Stabilak és nyugodt vízen kis sebességgel működnek, azonban nagy fordulási sugaruk van, mint más többtestű hajóknak.