Csónakmotor parti indítása, avagy hogyan használd a motoröblítőt?
Gyakran előfordul, hogy a csónakmotort szárazföldön kell beindítani, jellemzően javítás vagy szervizelés közben, de próba vagy tengeri használat utáni átöblítés miatt is szükség lehet rá. A nyitott vízhűtésű motorok a hűtővizet általában a hajtóművön található nyíláson keresztül szívják fel. Szárazföldi indításkor a hűtővizet nekünk kell biztosítanunk, hogy a motort ne érje károsodás. Most a csónakmotor parti indításához adunk tippeket.
A legtöbb kül-és belmotor hűtővíz felvételi nyílásai a hajtóműház alsó részén találhatók, általában a ház oldalán, esetleg a hajtóműház torpedóján. Ez motortervezési szempont, hogy lehetővé tegye a magasabb szerelési és trimmelési szögeket anélkül, hogy hűtővizet vesztenénk. Tehát, ha a hajtómű alsó része nem ér vízbe, nem lesz hűtés. Szárazföldi indításkor egy motoröblítő eszközt vagy ahogy mi hívjuk, macifület kell használnunk. Többféle típus létezik. Mi a kétoldalon kapaszkodó típust javasoljuk a jobb tartás és öblítés érdekében.
Hogyan használd a „macifület”?
A motoröblítőt a hajtómű hátsó részére, azaz a propeller ellenoldala felől kell felhelyezni.
Fontos, hogy a gumicsészék jól fedjék a szívórácsokat, miközben a rugalmas fémkeretnek feszesen kell tartani az eszközt a hajtóművön. Z hajtású belmotoros hajtóműveket az alsó pozícióhoz közel kell trimmelni, majd a macifülhöz ½ colos slag-csatlakozó kapcsolható.
Ha ez megtörtént, a motor beindítása előtt a vizet meg kell nyitni. A hajtómű oldalán a víz spriccelni fog, ami normális, majd ezután a motor beindítható. A víz a motor hűtőrendszerét átjárja és a propeller közepén a kipufogónál távozik. Indítás után feltétlenül ellenőrizni kell, hogy ez a folyamat elindul-e. Ha 20-30 másodpercen belül nem jön megfelelő mennyiségű langyos víz a kipufogó felől, a motort azonnal le kell állítani és a hűtőrendszer hibáját meg kell keresni.
Motoröblítővel, macifüllel a motor szárazföldi üzemben bármilyen gáz teljesítmény mellett járatható üresben vagy akár sebességben is. A szárazföldi járatásnál fontos a biztonság. Vigyázat! A forgó propeller súlyos sérüléseket okozhat. Labilis, rosszul kitámasztott csónak járatás közben elbillenhet, ami sérülést vagy kárt okozhat.
Szárazföldi indítás – csekklista
1. Macifül stabil felhelyezése
2. Slag csatlakoztatása
3. Víz megnyitása
4. Motor beindítása
5. Öblítés ellenőrzése
6. Biztonság ellenőrzése