
A 8 legnépszerűbb hajós babona
A hajós babonák a tengeren töltött korai időkből erednek. Akkoriban a különböző veszélyekre és jelenségekre még nem ismertek tudományos magyarázatokat. A babonákban való hit egyfajta kontrollt jelentett, amikor életük oly sok része kiszámíthatatlan volt.
A technológia segítségével a hajózás ma már sokkal biztonságosabb. Mivel azonban ezek a hiedelmek évszázadokon át működni látszottak, sok hajós nem akarja elrontani a dolgot. Íme, néhány klasszikus és furcsa babona, melyek a mai napig tartják magukat.
Tilos a banán
Ez az első babona talán a legmókásabb. Az 1700-as évekre nyúlik vissza. Ez a kellemetlen gyümölcs arról is hírhedt volt, hogy a gyümölcskereskedelem során megrontotta a rakományt. Mielőtt széles körben megértették volna, hogy a banán etanolt bocsát ki, ami felgyorsítja az érési folyamatot, a banán volt felelős a fedélzeten lévő más gyümölcsök rothadásáért, és veszélyeztette a hajó rakományát.
Jobb láb előre!
A jól ismert „jobb lábbal előre” kifejezés abból az ősi hiedelemből ered, hogy a test bal oldala el van átkozva, így amikor hajóra szálltunk, először a jobb lábunkkal kellett lépni. Ha véletlenül valaki a bal lábát használta, ellenszerként az illető cipőjét a fedélzetre dobták.
Nincs fütyülés
Ugye tudsz fütyülni? Nos, a tengerészek szerint jobb, ha nem tudsz. A hajón való fütyülést a szélisten kihívásának tekintik, és ez felkavarja a szelet, rossz időjárást és viharos tengert okoz. Ugyanez mondható el az éneklésről és a tapsról is, amelyek állítólag képesek viharokat kiváltani.
Ne változtad meg a hajó nevét!
A hajó neve egyszerre spirituális és gyakorlati jelentőségű. Ha egy hajót egyszer elneveztek, akkor az bekerült Poszeidón „Mélység könyvecskéjébe”, amely szamon tártja a tengeren közlekedő hajók neveit, és biztosítja, hogy a jegyzékben szereplő hajóknak ne essen bántódása. Egy hajó nevének megváltoztatása azt jelenti, hogy megpróbálod becsapni a tenger isteneit, amiről mindenki tudja, hogy nagyon rossz ötlet. Gyakorlati szempontból a kereskedelmi hajók a különböző kikötőkben szerzett hírnevükre támaszkodtak, és a hajó nevének megváltoztatása megnehezíthette a kapitány és a legénység számára az üzletkötést - ha a név felismerhetetlen volt.
A macskák jó előjelek
A macskák a hajózás kezdete óta szívesen látott legénységi tagok. A kereskedelmi, felfedező és hadihajók mind gondoskodtak arról, hogy legyen egy hajómacska a fedélzeten a patkánypopuláció megfékezésére. A pletykák szerint, ha egy macska közeledik hozzád, az szerencsét hoz. Ellenkezőleg, ha elfordul, az balszerencsét hoz.
Holnap szép idő lesz, mert vörös az ég alja
Az elmélet szerint, ha napnyugtakor vörös az ég, akkor magasnyomás és stabil levegő közeledik nyugat felől. Ez jó jelzője a nyugodt vizeknek és a sima hajózásnak. Hajnalban a piros szín közelgő esőt és esetleg viharos tengert jelez. Babona vagy tudományos tény, ez már régóta árulkodó jel a hajósok számára, hogy segítsen megtervezni az útjaikat.
Szerezz egy tetoválást!
A tetoválások nem csak esztétikai célokat szolgálnak; állítólag jó előjeleket hoznak. Mivel a tengerészek babonás emberek, logikus, hogy hisznek a szimbólumok erejében. A test „varrása” a szerencse vonzására és a szerencsétlenség elhárítására szolgált. A klasszikus hajózási művészet, mint az iránytűrózsa, a horgony és a tengerészcsillag erőteljes szimbólumok, amelyek állítólag biztonságban hazavezetik a tengerészt.
A hajó női lélek
A hajókat általában nőneműnek tartják. Egyszerű ok lehet, hogy a latin navis szó nőnemű. Az egzotikusabb, izgalmasabb és romantikusabb magyarázat azonban az, hogy a hajókat hagyományosan istennőknek vagy kapitányfeleségeknek szentelték, akikről azt hitték, hogy megvédik a hajót a veszélyektől. A „nő” természetesen tartós örökségként és a tenger veszélyeitől való védelmezőként alakult ki. Ez azért ironikus, mert a nőket évszázadokig nem engedték a hajókra. Manapság a hajókat mindenféle dologról elnevezik, de a női elnevezés hagyománya tovább él.
Forrás: Pacific Yachting